Regnum hominis naspram regnum dei i regnum naturae

Banić-Pajnić, Erna (1991) Regnum hominis naspram regnum dei i regnum naturae. Prilozi za istraživanje hrvatske filozofske baštine, 17 (33-34). pp. 117-138. ISSN 0350-2791

[img]
Preview
Text
Erna_Banic_Pajnic_Regnum_hominis_naspram_regnum_dei_i_regnum_naturae_Prilozi_1991.pdf - Published Version

Download (460kB) | Preview
Official URL: http://www.ifzg.hr/casopisPrilozi.htm

Abstract

Svjestan kako će njegove teze o značenju komete djelovati kao "gravissimum crimen impietatis" budući uperene protiv popularnog shvaćanja o kometama kao vjesnicima pa onda i uzrocima nedaća u zemaljskom svijetu, ističe Dudić na samom početku svoje rasprave De comentarum significatione commentariolus kako su različita mišljenja o biti (de essentia) komete, iznoseći pritom kao potkrijepu te tvrdnje mišljenja starih mislilaca i nekih svojih znamenitih suvremenika. Sam se pritom priklanja Aristotelovu tumačenju, po kojem su ove "exhalationis aridae ignea congeries", no ujedno tvrdi kako ni to općeprihvaćeno tumačenje nije posve sigurno. Sudeći po takovu početku Dudićeve rasprave, na kojem se bavi pitanjem o biti komete, moglo bi se zaključiti da je Dudićeva rasprava prirodoznanstvenog značaja. No, Dudić sam nakon tog uvodnog dijela daje do znanja da je glavni predmet rasprave o kometama pitanje mogućnosti i utemeljenosti diviniranja iz pojave komete, iz čega proizlazi da se u toj raspravi radi primarno o antropologijskoj a ne toliko o prirodoznanstvenoj problematici. Eksplicirajući u daljnjem tijeku rasprave svoje stajalište po kojem se teza o kometama - vjesnicima i uzrocima budućeg kontigentnog ne može znanstveno utemeljiti, Dudić ponajprije pokušava razriješiti dilemu da li su komete čuda ili pripadaju prirodnom nizu događanja. Tu će raspravu on voditi na dva nivo tj. teologijskom i znanstvenom argumentacijom. Pritom Dudić pokušava utvrditi temeljne metodologijske principe znanstvenog ispitivanja pojava i njihovih sveza pa u prvi plan ističe neophodnost oslanjanja na osjetila (vlastita) i razum, oslanjanja na vlastita opažanja a ne na tuđa svjedočanstva i postavke te kritičkog odnosa spram tradiranih učenja, napose onih kojima su autori autoriteti poput Aristotela. Upravo poštujući tako utvrđena načela znanstvenog istraživanja dolazi Dudić "non levis rationibus et experientia adductus" do gornjeg zaključka. U svrhu provođenja isto tako znanstvenog ispitivanja mogućnosti da se pojava komete dovode u uzročnoposljedičnu svezu s pojavama u ljudskom svijetu insistira Dudić na provođenju distinkcije između triju područja – regnum dei-regnum naturae i regnum hominis - što je u funkciji afirmacije ovog posljednjeg kao samostalnog, zasebitog područja zbivanja kojemu je ishodište ljudski duh, njegova slobodna volja i odluka, po kojoj je samostalan u svojem djelovanju, kako naspram božanskog tako i naspram prirodnog niza zbivanja.

Item Type: Article
Subjects: B Philosophy. Psychology. Religion > B Philosophy (General)
Depositing User: Maja Šoštarić
Date Deposited: 22 Sep 2014 12:24
Last Modified: 22 Sep 2014 12:24
URI: http://eprints.ifzg.hr/id/eprint/148

Actions (login required)

View Item View Item